Zmiany na FB: teraz będziemy dawać więcej polubień

Wygląda na to, że załoga Facebooka wzięła sobie do serca krytykę i skargi tysięcy użytkowników z całego świata, których irytował nie tyle fakt wdrażania przez błękitnego potwora różnych zmian i nowości, ile brak informowania użytkowników o wprowadzanych zmianach. Tym razem jednak stało się inaczej i ekipa Marka Zuckerberga postanowiła uprzedzić nas o zmianach na stronie „Facebook for business”. Co prawda zmiany, które opisują pracownicy Facebooka obserwuję w swoim „News Feedzie” już od jakiegoś czasu i przyznam, że to działa! Kiepsko, ale działa… Co takiego?

Otóż chodzi o wyświetlanie starszych wpisów pomiędzy nowszymi, na podstawie ich potencjalnej (dla nas) atrakcyjności. Na pierwszy rzut oka sprawa nie wygląda na skomplikowaną. Jeśli jakiś wpis otrzymał dużo „lajków, komentów i szerów” a do tego został opublikowany przez osobę, z którą często wchodzę w interakcje, wtedy jej wpis zostanie mi wyświetlony w „nowszej czasoprzestrzeni” News Feeda aniżeli był opublikowany. Stanie się tak tylko wówczas, jeśli wpis nie został mi wyświetlony wcześniej. Pomysł jest dobry i mam nadzieję, że nie zostanie porzucony, jednak algorytmy tym sterujące zdecydowanie mnie nie zadowalają i nie ułatwiają mi życia.
Zmiany-w-News-Feedzie
W opublikowanym artykule Facebook bije się w pierś i przyznaje, że jego algorytm nie jest idealny, jednakże robią co mogą, by wyświetlał nam tylko te informacje, które chcemy oglądać i na tyle wysoko aby udało nam się do nich dotrzeć. A zadanie zdecydowanie nie należy do łatwych. Otóż statystycznemu Kowalskiemu, podczas wejścia na Facebooka, powinno zostać wyświetlonych około 1500 wpisów jego znajomych, stron fanpage oraz osób które obserwuje. Mało kto ma na tyle wolnego czasu i cierpliwości by przeczytać je wszystkie i łatwo jest przeoczyć ważną informację w tak ogromnym ich stosie. Trzeba zatem jakoś wybrać spośród nich to, co najważniejsze. Jak to się dzieje?

News Feed zbiera informacje nie tylko o polubieniach, komentarzach i udostępnieniach ale także o tym, czy wcześniej ukrywaliśmy bądź raportowaliśmy wpisy z danego tematu bądź określonej osoby czy strony. Następnie sprawdza co z danym wpisem robią nasi znajomi i ponownie analizuje wspomniane czynności. Jeśli użytkownik coś polubił, to znaczy że chce takich treści więcej. Jeśli udostępnił naszemu Kowalskiemu, to oznacza że być może Kowalski chce więcej takich treści i trzeba to dalej sprawdzać. W oparciu o takie schematy (oraz zapewne wiele innych, o których nie wiemy) News Feed priorytetyzuje około 300 wpisów i tylko je wyświetla.

Anality Facebooka donoszą, że dzięki przesuwaniu niewyświetlonych wcześniej (a uznanych za ważne) wpisów podnosi odsetek polubień, udostępnień i komentarzy o 5% w przypadku publikacji osób i aż o 8% w przypadku stron fanpage. Jeszcze lepiej wypada teraz stosunek wpisów przeczytanych do nieprzeczytanych. Przed testami nowego algorytmu odsetek przeczytanych wpisów spoczywał na poziomie 57% by po wdrożeniu nowego algorytmu wspiąć się na 70%. To spory wzrost i cenna aktualizacja dla wszystkich właścicieli stron fanpage. Facebook informuje, że aktualizacja dotyczy tylko i wyłącznie dystrybucji organicznej i pozostaje bez wpływu na opłacone wyświetlenia wpisu. Będziemy nieustannie obserwować rozwój algorytmu, a póki co pozostaje nam trzymać kciuki za zespół z Menlo Park i czekać na kolejne nowości.

(fot. CC by Thos Ballantyne)

Z wykształcenia socjolog, od dzieciństwa pochłonięty tajnikami komunikacji interpersonalnej. Od 2009 roku trener, prowadzi szkolenia głównie z zakresu komunikacji oraz sprzedaży. W agencji Fanster jest Product Managerem, odpowiada za promocję i rozwój głównych produktów - aplikacji na Facebooka. W wolnych chwilach pisze branżowego bloga, męczy kolegów z pracy dźwiękami black metalu i czasem hasa na rowerze.

Send this to friend

webmastah.weekly
Cotygodniowa porcja linków ze świata WEBDEV BEZ spamu, TYLKO samo mięcho!
Zobacz poprzednie wydania. Dołącz do 2 tysięcy webdeveloperów!
HTML5, CSS3, JS (React, Angular, Ember, Vue), PHP, SQL